Waarom Narcisten op je pad komen?

Menig vrouw in mijn praktijk heeft ervaring met de uitdaging zich te verhouden met mensen die narcistische trekken hebben.

De dynamiek;

Narcisten erkennen het licht in zich zelf niet dus zijn ze eindeloos op zoek naar een bron buiten zichzelf, om als het ware licht te tappen.

Wie daar gemakkelijk het slachtoffer van kan worden zijn mensen die de overtuiging hebben dat ze hun eigen waarde moeten verdienen.

De persoon die de grootste uitdaging (als een nachtmerrie op je levenspad) ook (leren) zien als een spiegel,

die jou aan kan geven waar jouw innerlijk werk ligt. Niet door blijvend verstrikt te raken in een machtsstrijd met deze persoon. Het is al te verleidelijk om het vuur van onrechtvaardigheid te blijven voeden met uithalen naar de ander met rationeel en gevoelsmatig kloppende argumenten. Echter; daar ligt je macht en je innerlijk rust niet. Waar dan wel?

Door te gaan voelen en verwerken wat deze persoon in jou heeft geraakt.

Hij of zij heeft in jou iets aangeraakt, in je gevoel, daar waar je het meest kwetsbaar bent. Soms raak je zelfs (een beetje) verslaafd aan deze dynamiek.

In het begin geven ze je het geloof dat zij de ware voor je zien, dat ze je alles kunnen bieden wat je wilt. Dat de leegte die in jou bestaat door hen wordt opgevuld.

Dat houden ze niet lang vol, want hun eigen schreeuwende ik is dominanter het moet over hun Zelf gaan. Er komen scheurtjes in het masker van de opgevoerde persoonlijkheid. Deze persoonlijkheid is een overleving strategie ontworpen om mensen voor zich te winnen, met vaak kenmerken als charme, welbespraakt, en een intens gevoel. Uiteindelijk worden zij het voorbeeld hoe je níet behandeld wilt worden, (als je kijkt wat daar het tegenoverstelde van is, leer je hoe je wél behandeld wilt worden). Om wat voorbeelden te geven;

Oneerlijkheid ~ Eerlijkheid

Alle aandacht naar zich toe trekken ~ Ruimte bieden voor jouw ervaring

Altijd maar praten ~ In stilte samen zijn

In je aanvaringen of relatie met de persoon met narcistisch trekken ligt ook de vraag verscholen, wat in deze dynamiek maakt dat je er tóch voor bent gegaan. Wat was de ogenschijnlijke belofte? Was je eenzaam en leek deze persoon gezellig. Heb je zelf afstandelijke ouders en leek deze persoon emotioneel met je begaan?Voel je je vaak onzeker en leek deze persoon “een man of vrouw van de wereld”?

Wat je het meest geraakt heeft en waarin je aangetrokken werd zegt iets wat je aan jezelf dient te leren geven, of mag gaan ontwikkelen. Ben je comfortabel in de stilte, of vind je het moeilijk om alleen te zijn? Wat gebeurde er in het begin van de relatie waardoor jij gehecht bent geraakt? En hoe klonk de kritische stem buíten je, in de ander? Kwam die overeenkom met de kritische manier van hoe jij jezelf kan toespreken?

Hoe spreek jij je zelf toe, in de spiegel, hoe liefdevol is dat? Hoe merk je aan jouw lichaam, wat wel en niet oké is,

wat heeft je hart nodig, je buik, je standvastigheid? Wat zijn je persoonlijke waarden, hoe sta je daarvoor?

Weet, dat je bij die persoon niet meer kan vinden, hoe het leek te zijn, alles was van af het begin af aan een maskerade om jouw te strikken voor eigen gewin. Of de persoon zich daar bewust van is of niet. Je herkent het aan;

  • ondermijnende opmerkingen
  • verminderde vrijheid, controle dwang
  • je gevoel wordt niet als waardevol gezien
  • er wordt tegen je geschreeuwd of je wordt genegeerd
  • je wordt voor gelogen, bedrogen, gemanipuleerd

Weet dat bij deze persoon blijven uiteindelijk je levens energie gaat kosten. Weet dat jezelf terugvinden daar niet gaat lukken, bij deze mens die daar NIET toe in staat is. Daar blijf je verstrikt. In de oneindige dans van dader & slachtoffer. Wanneer je voelt dat rechtvaardigheid, en waardigheid niet wordt geëerd door de andere persoon en er continue over je grenzen wordt heen gegaan, dat je uitput, en waarschijnlijk niet meer doorademt in je buik, je dus hoog ademt en in een staat van angst verkeerd. En je kunt constateren dat je chronisch je innerlijke rust bent kwijt geraakt.  Dan ligt de zelfmacht in; stoppen met deze interactie waar er geen sprake is van werkelijke verbinding; niet meer in jou, met je eigen lichaam én niet (meer) met de andere persoon.

Het is tijd voor voelen van binnen en voor je eigen pijn te zorgen. Hier ben je in aanraking gekomen met je eigen bevroren levens energie & daar zit tegelijkertijd de bevrijding uit de dynamiek. Adem diep door de pijn heen. Geef jezelf zoveel uren, dagen, lalle iefde die je nodig hebt om je weer verbonden te voelen met het leven zelf met de voedende kracht van moeder aarde. Zoek de natuur op, wandel of fiets en omring je met liefdevolle mensen. Neem warme baden, of een lange douche. Eet genoeg, neem soep en andere voeding die je een gevoel van bedding, gronding geven. Laat je niet verleiden tot reactiviteit want dan bevind je je op oorlogsterrein, waar geen licht is.

Deze persoonlijkheid kan jou wijsheid, liefde, waarheid niet ten diepste ontvangen, en heeft hoogst waarschijnlijk een traumatische jeugd gehad en heeft als kind al besloten niet meer kwetsbaar te zijn.

Het gaat niet om jou, hij is enkel op zoek naar licht in de trant van een spotlight, dat jij het podium mag verlichten waar die persoon op staat, waar je schijnwerper mag zijn, geen eigen individu met eigen behoeften.

Je bent er slechts om in een behoefte te voorzien en niet om gelijkwaardig aanwezig te zijn als een kwetsbaar en menselijk persoon al leek dat de eerste weken wel zo.

Deze persoon wenst geen kritiek te ontvangen, want dan komt hij in aanraking met alle overweldigende pijn die hij juist NIET wil aangaan. Je hebt te maken met een in wezen diep onzeker persoon. Je mag compassie hebben maar blijf op AFSTAND, want het is een harnas waar je niet doorheen komt, een hart van waaruit NIET genavigeerd wordt, misschien heel af en toe om je te manipuleren, wanneer hij voelt dat hij je kwijt raakt.

Samenvattend;

Verspil je kostbare levens energie niet, dan raak je je eigen straling en licht kwijt.

Laat je ook niet verleiden door zelf in verwijten te gaan praten, zo raak je je gronding kwijt en wordt je zelf ongewild ook dader.

Het is tijd om je naar binnen keren, zorgen voor je innerlijk kind. Zet je levens energie die er nog is in om haar (jezelf) gerust te stellen.

Wanneer je je innerlijk kind zich weer veilig voelt in jezelf, kun je de feitelijke informatie, zonder oordelen, met de uitdagende persoon buiten je delen.

Wees je heel bewust dat je je alleen tot de feiten beperkt. Hengel niet naar erkenning.

Mocht je hier een keer een opstelling over willen doen; Welkom, je kunt dan (nog meer) in contact met de bevrijdende energie die er mogelijk is.

In ieder geval;

Ik wens je veel eigen liefde en eigen waarde,

je bent inherent waardevol.

Scroll naar boven